Algunes valoracions sobre l’estudi d’impacte socioeconòmic de la reforma del Port Vell

A continuació us reproduïm algunes consideracions econòmiques sobre l’estudi d’impacte socioeconòmic de la reforma (Annex 19 del projecte presentat per l’APB) fetes després de consultar a economistes sobre l’annex 19 i d’haver estudiat el projecte des de la Plataforma.

Es tracta d’un estudi fet ad hoc per justificar el projecte. L’única font documental que es cita per justificar les dades es la Asociacion de Grandes Yates, una font completament parcial, del propi sector. Els càlculs suposen una utilització del 100%, la resta són gràfics bonics que no mostren la font d’informació. No es comptabilitzen els costos socials del projecte. No es contempla l’estacionalitat del sector turístic, la dependència de les modes que té aquest model on si demà passat a Croacia, per dir un lloc, hi ha millor oferta turística i més competitiva els clients (iots) no tindran cap inconvenient en canviar de destinació. Els llocs de treball que es crearien, en cas que les dades de creació d’ocupació fossin aproximades, estarien molt concentrats en l’àmbit naútic i turístic (hosteleria i petit comerç, aquest últim, probablement, de grans marques). Això és un model dependent i molt costos, ja que les infrastructures corren a càrrec del sector públic, i el posterior manteniment i renovació també, mentre que els beneficis afavoririen la inversió privada amb la limitada creació de llocs de treball que pot tenir i en sector dels més precaris com l’hosteleria. No genera sinergies econòmiques entre la població autòctona i les seves necessitats reals sinó que depén del que pugui arribar al port. I que dir de l’efecte inflacionari que provocaria als barris populars propers al port, accentuant el ja provocat pel boom turístic de les darreres dècades.

Tot i que el projecte es justifica per la seva suposada creació de riquesa, s’ha de posar en dubte la vinculació entre creixement amb benestar, al estar davant d’un model de negoci que genera uns beneficis que es concentren en molt poques mans, beneficiant principalment a l’operador privat, en aquest cas, l’empresa concessionària Salamanca Investments. La falta d’una visió territorial de conjunt així com el dèficit de participació en el projecte dels diferents actors socials i econòmics de l’entorn, permeten posar en dubte el grau de redistribució dels beneficis generats i que aquests es donin en l’àmbit local.

L’informe pretén donar visibilitat als efectes positius de la reforma però no considera en cap moment els costos econòmics associats a la mateixa. No s’ha avaluat (en termes econòmics) el possible dany a les activitats productives actualment existents (com per exemple la pesca) que poden veure’s menyscabades resultat de la reforma, ni els costos mediambientals ni les despeses que suposa per a l’administració pública i la ciutat.

Advertisements

One comment

  1. Retroenllaç: Reunió amb Adolfo Romagosa (port 2000) i altres entitats del barri | La Barceloneta Rebel

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s