Recull de premsa de la presentació de la PDPV

Una plataforma vecinal teme que el Port Vell de lujo se llene de yates que eludan al fisco

Exigen más transparencia a la Autoritat Portuària y aseguran que el proyecto restringirá el acceso de los barceloneses a su puerto

Economía | 06/06/2012 – 16:34h

MÁS INFORMACIÓN

Barcelona. (EUROPA PRESS).- La Plataforma vecinal Defensem el Port Vell de Barcelona, que se opone a la marina de lujo que podría transformar su fisonomía, se ha presentado este miércoles advirtiendo de que el proyecto podría suponer convertir el Port Vell en un resort que sirva de base para alquilar grandes yatesque “no paguen impuestos”.

Así lo ha subrayado en rueda de prensa el piloto de la marina mercante Javier Moreno, que ha insistido en que Salamanca Investment quiere crear una marina cuyo negocio sea el alquiler de grandes yates, la mayoría con bandera extranjera o de conveniencia, eludiendo así al fisco. También ha puesto de manifiesto que ahora el Puerto ya alberga grandes yates y los números en los que se mueve el sector: alquilar uno de 50 metros de eslora pueda costar entre 300.000 y 400.000 euros a la semana, según los datos de Moreno, que avisa de que los más grandes ascenderían a 600.000 euros también por semana.

Los miembros de la plataforma buscan desmontar supuestas bonanzas que implicaría la marina y reivindican que crearla implica vetar el acceso a los barceloneses a parte del Puerto -la zona de la Dársena de Comercio-, pues incluso se instalaría una valla de cristal opaco, en cuyo interior los usuarios podrían tener incluso un spa. Moreno también ha resaltado que “no salen los números” sobre la promesa de que con la marina se crearán 412 empleos, recordando que casi todos los yates tienen la bandera extranjera o de conveniencia, con lo que la misma tripulación que llevan consigo es extranjera.

Los vecinos critican la falta de transparencia de la Autoritat Portuària (APB), encargada de gestionar el Puerto de Barcelona, por los datos insuficientes sobre el proyecto y el hecho de que, según ellos, el Ayuntamiento tenga sobre la mesa uno que no coincide con el que tiene la APB. El vicepresidente segundo de la Federación de Asociaciones de Vecinos (Favb), Lluís Rabell, ha censurado el “funcionamiento perverso” del Puerto y que es mundo a parte, mientras que Moreno ha dicho: “El espíritu mercantilista de vuelo gallináceo que tiene la APB clama al cielo”.

Con todo, los vecinos apuestan por un puerto abierto al estilo de otras urbes europeas, citando como modelo la recuperación de antiguas zonas portuarias en Liverpool, Hamburgo y Bremen; a la vez, apoyan las iniciativas del Museu Marítim en el Port Vell para dar a conocer la náutica ante la falta de cultura marítima de los barceloneses.

Lucha histórica
La geógrafa e historiadora Mercè Tatjer ha rememorado la lucha vecinal sobre el Port Vell en la etapa preolímpica, hace 25 años, y ha recordado logros como evitar una torre en el Maremagnum, con lo que ha abogado por no desanimarse y a exhibir la “incompetencia cultural” de políticos e instituciones por no respetar la ciudad.

En el fondo, ha subrayado Rabell, también hay un debate sobre el modelo de ciudad, entre el que propugnan las élites y el ‘democrático’ de movimientos sociales y vecinales, e inscribe la marina de lujo en el de las élites, como también el barrio ante el Puerto del Blau@Ictinea que plantea el alcalde, Xavier Trias, el Hotel Vela y el macrocomplejo de ocio Eurovegas.

Entre las próximas acciones, la representante de la Asociación vecinal de l’Òstia, Gala Pin, ha explicado que el 14 de julio prevén una cadena humana con el lema ‘El Moll d’Espanya pels catalans’ para reivindicar que el Puerto siga abierto a la ciudadanía.

Notícia extreta de La Vanguardia

Una plataforma ciudadana sale en defensa del Port Vell de Barcelona

Las entidades alertan de la opacidad del negocio de alquiler de megayates

El proceso de reconversión de la marina de la Barceloneta en un espacio para megayates tiene en pie de guerra a varios colectivos sociales de la ciudad. Para articular su oposición al proyecto, que actualmente se encuentra en trámite en la Autoridad Portuaria, ayer presentaron la Plataforma Defendamos el Port Vell, que aglutina a 29 entidades —como la FAVB y Arquitectos sin Fronteras, entre otros— y a un puñado de profesores universitarios.

Además de denunciar el impacto negativo que aseguran tendría el proyecto sobre el barrio marinero y el Casc Antic, esperan a largo plazo construir una propuesta para acercar más el litoral a la ciudad y “recuperar la cultura marítima”, según explicó Javier Moreno, uno de los miembros de la plataforma. La líder vecinal Gala Pin solicitó a las autoridades a mirar a las intervenciones que se han hecho en Hamburgo y Marsella, que consideró “más ciudadanas”.

Además de las afectaciones paisajísticas, la plataforma considera que la ampliación del muelle de España y la afectación de una parte del de los Pescadores cerrarían al público una zona por la que actualmente se puede pasear. También temen que aumente el precio de la vivienda en la zona, expulsando a los vecinos.

Moreno teme que la nueva marina —que le costará unos 25 millones de euros al grupo inglés que le promueve— se convierta en “un garaje para el alquiler de yates charter”, una actividad que, asegura, puede dar pie a actividades ilegales. Gran mayoría de estas embarcaciones tienen banderas de paraísos fiscales.

Notícia extreta de El País

Veïns temen el lloguer de iots que eludeixin el fisc a la marina de luxe

Insisteixen a censurar la falta de transparència de l’Autoritat Portuària

   BARCELONA, 6 Jun. (EUROPA PRESS) –

La Plataforma veïnal Defensem el Port Vell de Barcelona, que s’oposa a la marina de luxe que podria transformar la seva fesomia, s’ha presentat aquest dimecres advertint que el projecte podria suposar convertir el Port Vell en un resort que serveixi de base per llogar grans iots que “no paguin impostos”.

Així ho ha subratllat en roda de premsa el pilot de la marina mercant Javier Moreno, que ha insistit que Salamanca Investment vol crear una marina amb un negoci de lloguer de grans iots, la majoria amb bandera estrangera o de conveniència, eludint així al fisc.

També ha posat de manifest que ara el port ja alberga grans iots i els números en els quals es mou el sector: llogar un de 50 metres d’eslora pugui costar entre 300.000 i 400.000 euros a la setmana, segons les dades de Moreno, que avisa que els més grans ascendirien a 600.000 euros també per setmana.

Els membres de la plataforma reivindiquen que crear la marina implica vetar l’accés als barcelonins a part del port –la zona de la Dàrsena de Comerç–, doncs fins i tot s’instal·laria una tanca de vidre opac, a l’interior de la qual els usuaris podrien tenir fins i tot un spa.

Moreno també ha ressaltat que “no surten els números” sobre la promesa que amb la marina es crearan 412 llocs de treball, recordant que gairebé tots els iots tenen la bandera estrangera o de conveniència, de manera que la mateixa tripulació que porten aconsegueixo és estrangera.

Els veïns critiquen la falta de transparència de l’Autoritat Portuària (APB), encarregada de gestionar el port de Barcelona, per les dades insuficients sobre el projecte i el fet que, segons ells, l’Ajuntament tingui sobre la taula un que no coincideix amb el qual té l’APB.

El vicepresident segon de la Federació d’Associacions de Veïns (Favb), Lluís Rabell, ha censurat el “funcionament pervers” del port i que és món a part.

Amb tot, els veïns aposten per un port obert a l’estil d’altres urbs europees, citant com a model la recuperació d’antigues zones portuàries a Liverpool, Hamburg i Bremen; alhora, donen suport al les iniciatives del Museu Marítim al Port Vell per donar a conèixer la nàutica davant de la falta de cultura marítima dels barcelonins.

Notícia extreta d’Europapress

Barreres al port

La reforma del Port Vell crearà una marina de luxe blindada als ciutadans, una de les coses que més irriten la plataforma opositora

Els veïns qüestionen l’impacte del projecte i afirmen que la ciutat no en veurà ni cinc

07/06/12 02:00 – BARCELONA – ANNA BALLBONA

Vistes de la marina Port Vell, que acollirà grans iots i passarà a estar blindada, en una imatge d’arxiu Foto: JOSEP LOSADA.

El projecte de la marina de luxe del Port Vell significa “agafar el cor portuari de Barcelona i arrencar-lo definitivament de la ciutat”. Així de clar va ser Javier Moreno, pilot de la marina mercant i doctor en ciència i enginyeria nàutica, en referir-se ahir a l’impacte de la reforma per convertir els molls d’Espanya i de la Barceloneta en una base de iots de luxe. Moreno, amb altres personalitats i veïns de la Barceloneta i d’altres barris de Ciutat Vella, forma part de la plataforma Defensem el Port Vell, que plantarà cara a aquesta obra mastodòntica.

Un dels punts més espinosos és el caràcter exclusiu de la reforma: no només perquè serà per a iots de luxe i expulsarà petites embarcacions i també el reducte de pescadors, sinó perquè materialment no s’hi podrà accedir: al voltant de la zona (des del Museu d’Història, a banda dreta i a banda esquerra) s’instal·laran unes pantalles d’1,80 metres que barraran l’accés dels ciutadans.

Moreno va fer una precisió important sobre la direcció de la reforma plantejada per Salamanca Group, l’inversor que va adquirir la concessió de la marina: “Ara ja hi ha megaiots que hi atraquen, separats amb tanques ridícules; el que ara es vol fer és crear un resort, és a dir, un espai tancat per a ús exclusiu per als usuaris dels megaiots”. Això genera “diversos aspectes intolerables”, com ara la construcció d’un “club salon” de diverses plantes i 2.400 metres quadrats, un restaurant propi i un tancament de la zona, va afirmar.

On rau el negoci de tot plegat? La hipòtesi de la plataforma contestatària és aquesta: volen “utilitzar el Port Vell com una base de lloguer de iots” (el lloguer d’un iot de 50 metres pot oscil·lar entre 300.000 i 400.000 euros a la setmana). Es tracta, segons Moreno, d’un negoci “fora de control” i “fora d’impostos” perquè aquests grans vaixells solen estar inscrits a paradisos fiscals. En tot cas, el que sí que haurien de pagar serien els impostos d’atracar en un port de l’Estat, una quantitat ínfima, diuen, al costat de les altres.

Amb tot això, la plataforma no es creu gens ni mica les grans xifres amb què l’Autoritat Portuària ven aquest gran projecte: que si crearà 380 llocs de treball (entre directes i indirectes), que si tindrà un impacte de 546,3 milions…“No surten els números, cada megaiot porta la pròpia tripulació”, apunta Moreno. De la dàrsena de reparació només compta que s’esgarrapin alguns llocs de treball, perquè tampoc no disposa del personal qualificat.

Mentrestant, l’Autoritat Portuària avança en els tràmits de regulació dels molls per propiciar el projecte, que traurà per segona vegada a exposició pública pròximament, amb retocs. La plataforma ciutadana s’ensuma que seran lleugers, com ara eliminar un dels edificis previstos (el restaurant) o reduir l’alçària de les pantalles. Segons els agents implicats en la reforma, què ha canviat del projecte original? Impossible d’esbrinar-ho: ni l’Autoritat Portuària, ni l’Ajuntament, ni el servei de comunicació de l’empresa promotora han volgut o pogut explicar a aquest diari quins eren. Cadascun ha dit que pertocava a l’altre de fer-ho. Fa uns dies l’Autoritat Portuària va emetre una críptica nota de premsa en què no concretava tampoc els canvis. Sembla que les barreres de la reforma del Port Vell, un projecte opac des de l’inici, no són només físiques.

LA XIFRA

380
llocs de treball
afirma l’Autoritat Portuària que crearà el Port Vell de luxe, sense precisar d’on sortiran.

25 anys després, la mateixa guerra

Fa 25 anys, en plena reforma olímpica i de la façana marítima de Barcelona, els veïns ja es van mobilitzar contra els planejaments mastodòntics d’aleshores. “Llavors volien instal·lar una gran torre al moll d’Espanya”, va recordar ahir Mercè Tatjer, catedràtica adscrita al departament de ciències socials de la Universitat de Barcelona i membre de SOS Monuments. Aquella gran torre la van aturar i van esgarrapar “més espai públic del que s’havia previst”.

Aleshores ja van plantejar usos alternatius i de caràcter ciutadà per al moll d’Espanya, com ara petites escoles de vela, una seu del Museu Marítim o la creació d’una làmina d’aigua per navegar-hi. Ara la plataforma tornarà a pensar un pla alternatiu. Tatjer creu que la situació actual torna a posar de manifest la “incompetència cultural” de molts polítics. “Hi ha altres formes de gaudir del patrimoni marítim i de fer cultura marítima.” “El balanç d’aquests 25 anys de Port Vell és molt pobre, ha acumulat fracàs rere fracàs”, va reblar Javier Moreno, especialista de marina mercant.

Segons Gala Pin, portaveu de la plataforma, tenen diferents línies de treball, per estudiar el projecte, oferir alternatives (com ara la reforma de signe ben diferent que ara planteja Marsella) i diversos actes reivindicatius. Per exemple, per al 14 de juliol anuncien una cadena humana amb el lema “El Port d’Espanya per als catalans”.

Darrera actualització ( Dijous, 7 de juny del 2012 03:17 )

Notícia extreta de El Punt-Avui

La plataforma Defensem el Port Vell denuncia que el projecte de reforma privatitzarà l’espai

Clica aquí per veure el vídeo
La plataforma Defensem el Port Vell ha presentat un manifest en què reitera que està en contra del projecte de reforma de la infraestructura, actualment en fase d’informació pública. Consideren que l’actuació té com a únic objectiu el lucre amb la incorporació de iots de gran eslora, i que el resultat perjudicarà el barri.

La plataforma va ser creada al maig per veïns i veïnes de la Barceloneta i altres barris de la ciutat de Barcelona. S’oposen al projecte de la reforma del Port Vell i a l’ampliació i privatització del Moll d’Espanya, operacions que consideren especulatives.

Segons la plataforma, el projecte vol promoure un nou model de ciutat excloent i només a l’abast de persones amb alt poder adquisitiu. Diuen que la Barceloneta és un dels barris que més coneix les problemàtiques vinculades a l’especulació urbanística, i en posen com a exemple l’Hotel W o el complex comercial del Maremagnum, tots dos molt a prop del Port Vell. D’altra banda denuncien que la reforma no és sostenible i que l’impacte social i mediambiental a la zona serà irreparable. En aquest context la plataforma ha presentat un manifest en  quèexplica a què s’oposen i per què.

Els membres de Defensem el Port Vell han assegurat que s’està vulnerant el dret d’accés a la informació  de les persones i entitats afectades que, fins i tot sol·licitant-ho, no han pogut accedir a la totalitat del projecte. Afirmen que l’Autoritat Portuària està actuant de forma poc transparent i impedeix la suposada informació pública del projecte. És per això que han exigit que el veïnat pugui participar en una actuació que, diuen, afectarà la relació de Barcelona amb el mar.

Notícia extreta de BTVNotícies

La plataforma por el Port Vell teme que los yates evadan impuestos

EL PERIÓDICO
BARCELONA

La plataforma vecinal Defensem el Port Vell de Barcelona hizo ayer su presentación pública advirtiendo de que la transformación del muelle en un puerto de lujo podría suponer convertir el Port Vell en un «resort que sirva de base para alquilar grandes yates que no paguen impuestos». Así lo subrayó el piloto de la marina mercante Javier Moreno, que insistió en que Salamanca Investment quiere crear una marina cuyo negocio sea «el alquiler de grandes yates, la mayoría con bandera extranjera o de conveniencia, eludiendo así al fisco». Moreno puso también de manifiesto que ahora el puerto ya alberga grandes yates y los números en los que se mueve el sector: alquilar uno de 50 metros de eslora pueda costar entre 300.000 y 400.000 euros a la semana, según datos de Moreno, quien advirtió de que los más grandes -a los que prevé atraer la reforma- ascenderían a 600.000 euros también por semana.

La plataforma pretende desmontar supuestas bonanzas que implicaría la marina, y reivindicar que crearla implica vetar el acceso a los barceloneses a parte del puerto -la zona de la dársena de Comerç-, pues incluso se instalaría una valla de cristal opaco, en cuyo interior los usuarios podrían tener incluso un spa.

Moreno resaltó también que «no salen los números» sobre la promesa de que con la marina se crearán 412 empleos, recordando que casi todos los yates tienen bandera extranjera o de conveniencia, con lo que llevan consigo tripulación extranjera.

Los vecinos critican la falta de transparencia de la Autoritat Portuària (APB), encargada de gestionar el puerto de Barcelona, por los datos insuficientes sobre el proyecto y el hecho de que, según ellos, el ayuntamiento tenga sobre la mesa uno que no coincide con el que tiene la APB.

El vicepresidente segundo de la Federación de Asociaciones de Vecinos, Lluís Rabell, censuró el «funcionamiento perverso» del puerto. Los vecinos apuestan por un puerto abierto al estilo de los de Liverpool y Hamburgo. Entre las próximas acciones, los vecinos prevén hacer el 14 de julio una cadena humana con el lema El Moll d’Espanya pels catalans para reivindicar un puerto abierto.

Notícia extreta de El Periodico

La plataforma Defensem el Port Vell s’oposa a la reforma del Moll d’Espanya

dijous, 7/06/2012 | CiutatNotícies

Veïns i membres de la plataforma Defensem el Port Vell han presentat el manifest de l’associació, que s’oposa al projecte de reforma de la marina del Port Vell i la privatització de l’espai públic a favor dels iots de súper luxe i amb risc d’especulació.

El manifest sostè que les obres per ampliar el Moll d’Espanya suposen la privatització de l’espai públic, tindran un fort impacte social pel barri, així com també per la cultura marítima de la ciutat i la sostenibilitat, i només servirà per fomentar l’activitat especulativa vinculada als iots de luxe.

Gala Pin, membre de l’Associació de Veïns de l’Òstia, ha explicat que l’Autoritat Portuària té intencions de tornar a obrir el procés d’al·legacions al projecte de Salamanca Investments, que preveu convertir la zona en amarradors per als iots i incorporar altres infraestructures vinculades a un ‘resort’ de luxe. Segons l’associació de veïns, el procés s’ha dut a terme de forma poc transparent i, malgrat els intents per conèixer el projecte de prop, l’associació encara no disposa de tots els detalls.

Les obres que s’estan duent a terme en un sector del Moll de la Fusta van fer saltar l’alarma entre els veïns, que aquest mes de maig s’han constituït com a associació Defensem el Port Vell, amb el suport de diferents grups veïnals i entitats com SOS Monuments o Arquitectes sense Fronteres. L’objectiu és arribar a presentar un projecte alternatiu inspirat en la reflexió iniciada fa 25 anys i prenent com a models els ports de Liverpool, Hamburg, Bremen o fins i tot Tarragona, apostant per un “port per la ciutat”. L’associació també vol frenar la que consideren una tendència de ciutat cada vegada més excloent i amb majors diferències socials.

Notícia extreta de la revista Time out

Una plataforma vecinal de Barcelona teme el alquiler de yates que eludan al fisco en la marina de lujo

06/06/2012Noticias EUROPAPRESS

BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS)

La Plataforma vecinal Defensem el Port Vell de Barcelona, que se opone a la marina de lujo que podría transformar su fisonomía, se ha presentado este miércoles advirtiendo de que el proyecto podría suponer convertir el Port Vell en un resort que sirva de base para alquilar grandes yates que “no paguen impuestos”.

Así lo ha subrayado en rueda de prensa el piloto de la marina mercante Javier Moreno, que ha insistido en que Salamanca Investment quiere crear una marina cuyo negocio sea el alquiler de grandes yates, la mayoría con bandera extranjera o de conveniencia, eludiendo así al fisco.

También ha puesto de manifiesto que ahora el Puerto ya alberga grandes yates y los números en los que se mueve el sector: alquilar uno de 50 metros de eslora pueda costar entre 300.000 y 400.000 euros a la semana, según los datos de Moreno, que avisa de que los más grandes ascenderían a 600.000 euros también por semana.

Los miembros de la plataforma buscan desmontar supuestas bonanzas que implicaría la marina, y reivindican que crearla implica vetar el acceso a los barceloneses a parte del Puerto –la zona de la Dársena de Comercio–, pues incluso se instalaría una valla de cristal opaco, en cuyo interior los usuarios podrían tener incluso un spa.

Moreno también ha resaltado que “no salen los números” sobre la promesa de que con la marina se crearán 412 empleos, recordando que casi todos los yates tienen la bandera extranjera o de conveniencia, con lo que la misma tripulación que llevan consigo es extranjera.

Los vecinos critican la falta de transparencia de la Autoritat Portuària (APB), encargada de gestionar el Puerto de Barcelona, por los datos insuficientes sobre el proyecto y el hecho de que, según ellos, el Ayuntamiento tenga sobre la mesa uno que no coincide con el que tiene la APB.

El vicepresidente segundo de la Federación de Asociaciones de Vecinos (Favb), Lluís Rabell, ha censurado el “funcionamiento perverso” del Puerto y que es mundo a parte, mientras que Moreno ha dicho: “El espíritu mercantilista de vuelo gallináceo que tiene la APB clama al cielo”.

Con todo, los vecinos apuestan por un puerto abierto al estilo de otras urbes europeas, citando como modelo la recuperación de antiguas zonas portuarias en Liverpool, Hamburgo y Bremen; a la vez, apoyan las iniciativas del Museu Marítim en el Port Vell para dar a conocer la náutica ante la falta de cultura marítima de los barceloneses. LUCHA HISTORICA

La geógrafa e historiadora Mercè Tatjer ha rememorado la lucha vecinal sobre el Port Vell en la etapa preolímpica, hace 25 años, y ha recordado logros como evitar una torre en el Maremagnum, con lo que ha abogado por no desanimarse y a exhibir la “incompetencia cultural” de políticos e instituciones por no respetar la ciudad.

En el fondo, ha subrayado Rabell, también hay un debate sobre el modelo de ciudad, entre el que propugnan las élites y el ‘democrático’ de movimientos sociales y vecinales, e inscribe la marina de lujo en el de las élites, como también el barrio ante el Puerto del Blau@Ictinea que plantea el alcalde, Xavier Trias, el Hotel Vela y el macrocomplejo de ocio Eurovegas.

Entre las próximas acciones, la representante de la Asociación vecinal de l’Òstia, Gala Pin, ha explicado que el 14 de julio prevén una cadena humana con el lema ‘El Moll d’Espanya pels catalans’ para reivindicar que el Puerto siga abierto a la ciudadanía.

Notícia extreta de finanzas.com

Una plataforma vecinal teme el alquiler de yates que eludan al fisco en la marina de lujo

06/06/2012 – EUROPA PRESS, BARCELONA

Insisten en censurar la falta de transparencia de la Autoritat Portuària
    La Plataforma vecinal Defensem el Port Vell de Barcelona, que se opone a la marina de lujo que podría transformar su fisonomía, se ha presentado este miércoles advirtiendo de que el proyecto podría suponer convertir el Port Vell en un resort que sirva de base para alquilar grandes yates que “no paguen impuestos”.

Así lo ha subrayado en rueda de prensa el piloto de la marina mercante Javier Moreno, que ha insistido en que Salamanca Investment quiere crear una marina cuyo negocio sea el alquiler de grandes yates, la mayoría con bandera extranjera o de conveniencia, eludiendo así al fisco.

También ha puesto de manifiesto que ahora el Puerto ya alberga grandes yates y los números en los que se mueve el sector: alquilar uno de 50 metros de eslora pueda costar entre 300.000 y 400.000 euros a la semana, según los datos de Moreno, que avisa de que los más grandes ascenderían a 600.000 euros también por semana.

Los miembros de la plataforma buscan desmontar supuestas bonanzas que implicaría la marina, y reivindican que crearla implica vetar el acceso a los barceloneses a parte del Puerto –la zona de la Dársena de Comercio–, pues incluso se instalaría una valla de cristal opaco, en cuyo interior los usuarios podrían tener incluso un spa.

Moreno también ha resaltado que “no salen los números” sobre la promesa de que con la marina se crearán 412 empleos, recordando que casi todos los yates tienen la bandera extranjera o de conveniencia, con lo que la misma tripulación que llevan consigo es extranjera.

Los vecinos critican la falta de transparencia de la Autoritat Portuària (APB), encargada de gestionar el Puerto de Barcelona, por los datos insuficientes sobre el proyecto y el hecho de que, según ellos, el Ayuntamiento tenga sobre la mesa uno que no coincide con el que tiene la APB.

El vicepresidente segundo de la Federación de Asociaciones de Vecinos (Favb), Lluís Rabell, ha censurado el “funcionamiento perverso” del Puerto y que es mundo a parte, mientras que Moreno ha dicho: “El espíritu mercantilista de vuelo gallináceo que tiene la APB clama al cielo”.

Con todo, los vecinos apuestan por un puerto abierto al estilo de otras urbes europeas, citando como modelo la recuperación de antiguas zonas portuarias en Liverpool, Hamburgo y Bremen; a la vez, apoyan las iniciativas del Museu Marítim en el Port Vell para dar a conocer la náutica ante la falta de cultura marítima de los barceloneses.

LUCHA HISTÓRICA

La geógrafa e historiadora Mercè Tatjer ha rememorado la lucha vecinal sobre el Port Vell en la etapa preolímpica, hace 25 años, y ha recordado logros como evitar una torre en el Maremagnum, con lo que ha abogado por no desanimarse y a exhibir la “incompetencia cultural” de políticos e instituciones por no respetar la ciudad.

En el fondo, ha subrayado Rabell, también hay un debate sobre el modelo de ciudad, entre el que propugnan las élites y el ‘democrático’ de movimientos sociales y vecinales, e inscribe la marina de lujo en el de las élites, como también el barrio ante el Puerto del Blau@Ictinea que plantea el alcalde, Xavier Trias, el Hotel Vela y el macrocomplejo de ocio Eurovegas.

Entre las próximas acciones, la representante de la Asociación vecinal de l’Òstia, Gala Pin, ha explicado que el 14 de julio prevén una cadena humana con el lema ‘El Moll d’Espanya pels catalans’ para reivindicar que el Puerto siga abierto a la ciudadanía.

Notícia extreta de Teinteresa

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